Monday, August 2, 2010

Tasbeh

Tasbeh

Syukur Alhamdulillah, di penghujung bulan Syaaban ini, saya masih diberi kesempatan oleh Allah swt untuk menulis beberapa perihal berkaitan keagamaan yang mungkin memberi manfaat kepada sesiapa yang ingin mengambil manfaat darinya. Kali ini saya ingin berkongsi berkaitan tasbeh. Tasbih agak sinonim dengan amalan zikir, wirid, tahlil dan sebagainya. Tambahan beberapa ketika dahulu saya, diusik oleh seorang rakan jemaah perihal penggunaan tasbeh. Katanya “anta menggunakan tasbeh ni, anta dah terima ijazahnya ke?...”. Mingkin dikesempatan yang ada ini tidak mampu untuk membahaskan perihal tasbeh tersebut secara keseluruhan, namun, apa yang diharapkan pada ruang ini dapat menambah pengetahuan pembaca berkaitan tasbeh. Insyaallah.

Alat kiraan tasbeh berantai asalnya ialah suatu alat berzikir yang dicipta dan digunakan oleh penganut-penganut agama Nasrani yang digelar ‘rosary’. Mangukut kajian lain alat tasbeh juga mempunyai asal usul daripada agama lain, contohnya agama Hindu, ianya di gunakan oleh kumpulan Brahman, India yang disebut dalam bahasa Sanskrit sebagai ‘Jibmala’. Agama Buddha juga ada megunakan tasbeh berantai ini, dan ianya di sebut sbg ‘Wisnuisme’. Alat-alat sebegini telah wujud sebelum Islam setelah kedatangan Islam, agama yang murni ini mengajar umatnya berzikir dengan cara kiraan jari sendiri. ( Sheikh al-Hamih al-Husaini: Pembahasan Tuntas Perihal Khilafiyah )

Demikian, asal usul kiraan berantai ‘tasbeh’ yang tanpa disedari, digunakan oleh ramai umat Islam kini. al-Quran dan hadith juga melarang umat Islam daripada meniru adat istiadat dan perbuatan orang bukan Islam. Apatah lagi cara peribadatan mereka. Namun, Rasulullah s.a.w tidak menghalang umatnya mengunakan sesuatu selain jari-jari tangan mereka sebagai cara mengira zikir ‘sunnh taqririyah’, iaitu persetujuan Rasulullah s.a.w dengan cara baginda tidak menghalang sesuatu yang dilakukan. Namun, harus dingat bahawa ‘sunnah taqririyah’ berkedudukan selepas ‘sunnah kauliyah’ dan kemudiannya ‘sunnah fi’iliyyah’.

Oleh demikian, adalah tersabit berdasarkan hadith-hadith Rasulullah s.a.w bahawa baginda berzikir, membilang dengan jari-jarinya. Daripada Abdillah bin Amr r.a berkata “Aku melihat Rasulullah s.a.w menghitung bacaan tasbeh dengan tangan kanannya.” Hadith riwayat Tarmizi. Selain itu, Abdillah bin Amr r.a juga telah berkata: Aku melihat Rasulullah s.a.w menghitung-hitungkan jarinya seraya bersabda “Jika salah seorang daripada kamu hendak tidur lalu dia bertasbeh 33 kali (Subhanallah), bertahmid 33 kali (Alhamdulillah) dan bertakbir 34 kali (Allahu Akbar); maka hal ini akan terhitung sebagai 100 di dalam lisan dan akan terhitung sebagai 1000 di dalam timbangan. Hadith riwayat an-Nasai.

Yasirah r.a berkata, Rasulullah s.a.w pernah bersabda kepada kami: “Bacalah tahlil, tasbeh dan taqdis tetapi jangan lupa, yang akibatnya kamu melupakan rahmat (Allah). Oleh kerana itu, hitunglah dengan jari-jari, kerana jari-jari itu kelak akan ditanya dan akan berbicara”. Hadith riwayat Imam Ahmad.

Selain daripada itu, dibolehkan juga menghitung zikir dengan sesuatu alat lain. Di zaman Rasulullah s.a.w baginda membolehkan pengunaan batu-batu kecil atau biji-bijian sebagai cara mengira zikir. Sebagaimana hadith berikut : Saad bin Abi Waqqash r.a menceritakan , sesungguhnya dia pernah masuk ke rumah seorang wanita bersama Rasulullah s.a.w sedang di tangan wanita itu ada biji-bijian atau batu kerikil yang ia pakai untuk membaca tasbeh.
Lalu Rasulullah s.a.w bersabda, “Mahukah kamu aku beritahu sesuatu yang lebih mudah bagi kamu daripada ini dan justeru lebih utama? Iaitu bacalah Subhanllah …” Hadith Riwayat imam Tirmizi.

Shafiyyah berkata bahawa Rasulullah s.a.w pernah masuk ke rumahku sedang di tangan aku ada empat ribu biji-bijian yang aku pakai untuk bertasbeh, lalu dia bertnya “bukankah telah aku ajarkan kepada kamu bertasbeh dengan sesuatu yang lebih banyak dari itu?” Shafiyyah berkata: “ajarkanlah aku!” Rasulullah s.a.w bersabda : Bacalah: “Subhaana loh hi a’dada kholkih” yang bermaksud: maha suci Allah sebanyak makhluknya “ Hadith riwayat Tarmizi.
Daripada hadith tersebut jelas bahawa Rasulullah s.a.w tidak menghalang umatnya mengunakan sesuatu selain jari-jari tangan mereka sebagai cara mengira zikir ‘sunnh taqririyah’, iaitu persetujuan Rasulullah s.a.w dengan cara baginda tidak menghalang sesuatu yang dilakukan. Namun, harus dingat bahawa ‘sunnah taqririyah’ berkedudukan selepas ‘sunnah kauliyah’ dan kemudiannya ‘sunnah fi’iliyyah’.

Diantara pilihan berzikir dengan jari-jari, atau sesuatu selain daripadanya, maka hendaklah diutamakan pengunaan jari-jari tangan, kerana terdapat anjuran untuk mengunakannya. Selain itu, jari seseorang itu akan menjadi saksi bagi dirinya di akhirat. Lebih utama daripada itu, berzikir dengan jari adalah dicontohi sendiri oleh Rasulullah s.a.w dan baginda adalah sebaik-baik contoh untuk tauladan.

Akan tetapi, tidaklah digalakkan mengunakan alat kiraan yang berupa rantai atau susunan manik-manik dalam sekalung tali. Ianya lebih di kenali sebagai ‘tasbeh’ pengunaan tali rantai tasbeh atau lain-lain bentuk alat kiraan berantai sebenarnya adalah peniruan terhadap cara berzikir agama Nasrani. Agama Islam menegah kita daripada meniru adat orang belum Islam. ( fundamentals of tawheed, ms 160, hasil tulisan Rr.Abu Ameenah Bilal Philips )

Akhir kata kita elakkan dripada meniru apa-apa pun amalan yang condong kepada amalan agama lain. Menghitung bacaan tasbeh dengan jari tangan adalah cara Rasulullah saw dan baginda adalah sebaik-baik contoh teladan. Namun, saya tiada jawapan bagi persoalan penggunaan tasbeh perlu kepada pengijazahan daripada guru. Kerana nabi pun tidak menggunakan tasbeh, jadi yang menjadi persoalan lain pula guru yang mengijazahkan tasbeh itu, terima ijazah daripada siapa…?.

No comments:

Post a Comment