Thursday, April 29, 2010

Wan...

Selamat Bertugas Ditempat Baharu,

Buat seorang sahabat yang bernama Wan Haminuddin, yang mana sebelumnya pernah menjadi rakan setugas disalah sebuah jabatan di Sandakan. Ternyata aku kehilangan seorang lagi rakan yang sering menjadi makmum solat fardhu Zohor dan Asar. Ternyata aku bukan sahaja kehilangan sahabat tetepi juga akan kehilangan pahala solat jemaah, kerana selepas ini hampir pasti aku akan solat tanpa ada lagi makmum yang mencuit bahuku ketika solat…. MasyaAllah…

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud : “sebaik-baik manusia adalah orang yang bermanfaat bagi orang lain”. (Hadith riwayat Bukhari).
Kehidupan orang muda dikalangan para sahabat Rasulullah saw, tabie, gan tabi’ tabie’ adalah teladan yang sangat dekat kepada kita umat islam sepanjang hayat dalam apa sahaja lapangan sudut kehidupan. Mereka menggunakan segala anugerah Ilahi dalam hidup mereka secara maksimum sehingga mereka berjaya meraih pelbagai kecemerlangan hidup.
Orang muda perlu bangkit dan menyedari segala keperluan yang perlu disempurnakan sebagai khalifah Allah swt dimuka bumi ini. Orang muda bangkit dengan kekuatan iman, ilmu, fizikal, emosi dan kekuatan-kekuatan lain yang diperlukan oleh masyarakat, Insya Allah jika demikian sikapnya orang muda, hidayah Allah swt tersebar keseluruh pelusok alam.

Manusia yang bermanfaat adalah insan yang kreatif, suka berdikari dan memiliki rohani yang jitu untuk cuba membantu dan menyelesaikan masalah sama ada berkait mahupun tidak berkait dengannya. Orang yang memberi manfaat kepada orang lain tidak semestinya seorang yang berpendidikan tinggi, orang kaya ataupun orang yang memegang jawatan tinggi dalam sesuatu organisasi. Orang yang bermanfaat boleh dikenali jika setiap masa dia datang memberi pertolongan tidak kira siapa dan di mana sekalipun. Pertolongan diberi lahir dari ketulusan hati tanpa harus dibentuk dan tanpa mempedulikan ganjaran mahupun balasan, sebaliknya hanya untuk mencari redha Allah swt. Selain itu, orang yang bermanfaat boleh dikatakan orang yang telah mengetahui dan memahami istilah kehidupan ini dengan sebenar-benar pengertian.

Tedapat tiga cirri-ciri yang dapat menjelaskan seseorang itu dikatakan bermanfaat kepada pergaulan juga masyaraka, iaitu :

Pertama, ketika hidupnya, dia sentiasa dicari kerana peribadinya. Maksudnya, ketika hidupnya khidmat dan sumbangannya sentiasa dicari, dan diperlukan oleh masyarakat kerana kemampuan keperibadiannya yang mulia serta memiliki keterapilan yang tersendiri dan berguna. Dalam erti kata lain, segala kurniaan Allah swt itu digunakan dengan sebaik-baiknya.

Kedua, jika dia menderita kerana menanggung sakit mahupun kesusahan lain. Ahli masyarakat akan mengambil berat atas apa yang berlaku kepadanya. Jika seseorang yang bermanfaat itu ditimpa malang, dia tidak putus-putus dikunjungi masyarakat yang sentiasa mendoakan kesejahteraan dirinya setiap masa. Doa ahli masyarakat sentiasaa bersamanya.

Ketiga, apabila dia meninggal dunia. Majoriti ahli masyarakat akan merasa kehilangannya. Setiap manusia akan merasa saat kematian tetapi kita tidak tahu bila masa itu akan tiba untuk giliran kita pula. Untuk mendapat keberkatan dan keredhaan Ilahi, kita perlu sentiasa berbuat baik sesama manusia dan perlu mencurah segala anugerah ilahi kejalan yang betul. Seperti kata pepatah harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama.

Memetik kata imam as-Syafie, ujarnya : “ketika saya lahir, semua orang disekelilingnya menyambut kehadiranku kedunia ini dengan senyum bahagia. Namun, tatkala saya menutup mata untuk selama-lamanya mengadap ilahi, orang yang menjadi saudaraku bersedih hati kerana kehilangan dengan pemergian jasadku”.

Bagi menjadi orang muda yang cemerlang, gemilang, terbilang tapi bukan kaki temberang ianya memerlukan keyakinan yang bersandakan kepada iman yang utuh kepada Allah swt dan Rasulullah swt. Ilmu bermanfaat yang dtingkatkan, perubahan sikap, perihatin pada sikap positif dan disiplin diri yang tinggin serta konsisten apabila melakukan sesuatu perkara yang betul dan baik…. Selamat Maju Jaya buat : Wan Haminuddin.

No comments:

Post a Comment