Tuesday, August 10, 2010

Syarat Puasa



SYARAT WAJIB PUASA
1.Berakal
2.Baligh.
3.Mampu berpuasa.

SYARAT SAH PUASA.
1.Islam.
2.Mumayiz
3.Suci dari hadas besar
4.Pada waktu yang dibolehkan berpuasa.

RUKUN PUASA
1. Niat puasa
2. Menahan diri dari perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa.

PERKARA-PERKARA YANG MEMBATALKAN PUASA
1.Makan atau minum dengan sengaja
2.Muntah dengan sengaja.
3.Pergaulan suami isteri
4.Gila.
5.Keluar mani
6.Haid
7.Memasukkan sesuatu kedalam rongga badan dengan sengaja.
8.Pengsang sepanjang hari.
9.Berbuka puasa sebelum masuk waktunya.
10.Murtad.

SUNAT PUASA
1.Segara berbuka puasa apabila telah yakin masuk waktu.
2.Berbuka dengan buah kurma atau sesuatu yang manis atau dengan air.
3.Berdoa sebelum berbuka puasa / waktu berpuasa.
4.Makan sahur selepas tengah malam.
5.Mengakhirkan waktu bersahur.
6.Memberi sedekah makanan untuk orang berbuka puasa.
7.Amalkan bersedekah sepanjang bulan Ramadhan.
8.Amalkan membaca al-Quran.
9.Perbanyakkan solat sunat dan berzikir.
10.Hidupkan waktu malam dengan ibadat.
11.Jauhi dari perkara-perkara yang boleh merosakkan pahala puasa.

PUASA SUNAT
• Puasa 6 hari di bulan syawal
Sabda Rasulullah yang berbunyi " Barang siapa berpuasa pada bulan Ramadhan kemudian dia berpuasa pula 6 hari pada bulan syawal adalah seperti puasa sepanjang tahun – Riwayat muslim.

• 10 Muharram (hari asura)
Sabda Rasulullah "Puasa hari asura itu menghapuskan dosa satu tahun yang telah lalu " Riwayat Muslim


• Puasa bulan Syaban
Kata Aisyah "Saya tidak melihat Rasulullah menyempurnakan puasa satu bulan cukup selain dari bulan Ramadhan,dan saya tidak melihat beliau pada bulan-bulan yang lain berpuasa lebih banyak dari bulan Syaban" Riwayat Bukhari.

• Isnin dan khamis
Dari Aisyah "Rasulullah memilih waktu puasa hari isnin dan khamis

• Puasa pada tarikh 13,14,15 kelendar Islam
Rasulullah telah bersabda "Hai abu zar apabila engkau hendak berpuasa hendaklah berpuasa hanya tiga hari dalam satu bulan, hendaklah engkau berpuasa pada 13,14,15. Riwayat Ahmad dan Nasai.

Ramadhan




PINTU SYURGA TERBUKA SEPANJANG RAMADHAN

Daripada Al-Kabir dari Abu saed Al-Khudry r.a. katanya “Rasulullah S.A.W.telah bersabda yang bermaksud” sesungguhnya pintu-pintu syurga di buka dalam bulan Ramadhan dari awal malam pertama sehingga ke ahkirnya.Pintu syurga itu tidak ditutup sehingga malam terakhir di dalam bulan Ramadhan.Bagi setiap hamba Allah S.W.T.yang melakukan solat wajib dan sunat pada malam bulan Ramadhan Allah akan menulis untuknya bagi setiap sujud yang dilakukan dengan seribu tujuh ratus kebaikan dan dibina untuknya satu mahligai di dalam syurga daripada yaqut berwarna merah yang mempunyai tujuh ribu pintu.

Bagi setiap pintu mempunyai dua pemegang yang diperbuat daripada emas tempa dengan yaqut berwarna merah.Jika berpuasa pada hari pertama pada bulan tersebut Allah swt akan ampunkan setiap dosanya hinggalah hari terakhir dalam bulan Ramadhan .Allah swt kurniakan sebuah mahligai setiap hari bagi hambanya yang melakukan ibadat puasa dengan sempurna didalam syurga,yang mempunyai seribu pintu daripada emas.Seribu Malaikat akan memohon keampunan untuknya dan awal paginya hingga dilindungi hari itu oleh tabir malam.Bagi setiap sujud yang dilakukan pada waktu malam atau siang Allah swt akan menumbuhkan sebatang pokok di dalam syurga yang bakal menjadi miliknya kelak dan keluasan syurga itu pula tidak mampu dikelilingi oleh seorang penunggang kuda yang pantas dalam jarak masa seratus tahun.

Ibnu Abas as pula meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda bermaksud, Sesungguhnya syurga itu berbau harum dan dihiasi dengan seindah-indahnya didalam bulan Ramadhan,sejak permulaan tahun hinggalah penghujung tahun untuk menyambut kedatangan bulan yang mulia itu.Pada malam pertama bulan Ramadhan bertiupan angin dari bawah Arasy yang dipanggil Muisarah dan tiupannya menyebabkan daun-daun di dalam syurga berbunyi dengan bunyi yang tidak pernah didengari sebelum ini.Bidadari-bidadari yang berhias pada malam itu akan keluar keanjung mahligai didalam syurga lalu merayu “Adakah sesiapa dari kalangan hamba Allah swt yang berdoa pada malam ini agar kami menghawani mereka” Bidadari itu menyeru “Wahai Ridhwan (penjaga Syurga) malam apakah ini” Jawab Ridhwan sambil bertalbiah “Allahumllabaik” Sesungguhnya inilah malan pertama dari malam bulan Ramadhan.dimana puntu-pintu syurga akan dbuka kepada mereka yang berpuasa didalam bulan Ramadhan ini dikalangan umat Nabi Muhammad saw.

Selanjutnya Rasulullah saw bersabda Allah Azza wajalla berfirman “Wahai Ridhwan bukakanlah pintu-pintu syurga dan Wahai Malik (Malaikat penjaga Neraka) tutupilah pintu-pintu neraka bagi mereka yang mengerjakan puasa dari kalangan umat Nabi Muhammad saw.Wahai Jibril as turunlah kamu kebumi dan ikatlah semua iblis dan syaitan yang dilaknati agar mereka tidak dapat menjalankan tipu dayanya dan merosakkan puasa orang-orang yang berpuasa dikalangan umat Nabi Muhammad saw.

Tuesday, August 3, 2010

Terapi al-Quran


Bergambar bersama En Mohd Naim Niamat penerbit rancangan misteri di salah sebuah tv swasta.


Bergambar bersama ustaz Syarhan Syafie di Sandakan, Beliau merupakan seorang pengamal rawatan berasaskan al-Quran, dan beliau telah beberapa kali datang membimbing saudaranya di Sandakan dan Kinabatangan berkaitan rawatan berasaskan al-Quran.



Terapi al-Quran

Kaedah rawatan yang menegahkan kaedah doa yang bersumberkan daipada ayat-ayat suci al-Quran sebagai kaedah rawatan alternative bukanlah mudah untuk diaplikasikan dialaf baru ini, walaupun kaedah tersebut telah sekian lama diamalkan dari zaman berzaman. Namun, masyarakat kini belum terdedah secara khusus berkaitan falsafah serta hakikat kaedah rawatan yang bersumberkan doa-doa tertentu sehingga menyebabkan kaedah rawatan seperti ini sering dianggap sebagai kaedah rawatan tempelan, tradisional, tak releven dengan peredaran zaman, bahkan ada yang beranggapan kaedah tersebut sejajar dengan amalan bidaah, karut marut, serta pemujaan.

Keadaan menjadi lebih rumit apabila terdapat pengamal rawatan alternative yang mendampingkan diri mereka dengan pelbagai jenis makhluk halus, jampi mentera, serapah serta diselitkan dengan ungkapan-ungkapan yang diserapkan dengan unsur-unsur Islam seperti salam, basmalah, nama-nama nabi juga malaikat dan sebagainya.

Apabila unsur tersebut masih melingkari persekitaran masyarakat, ia menyebabkan usaha untuk menembusi kembali minda masyarakat supaya kembali menerima kaedah doa sebagai suatu kaedah rawatan alternative lebih berhadapan dengan kemelut rumpun persekitaran masyarakat. Masyarakat yang pernah terjajah fizikal dan minda lebih 400 tahun serta terasuh dengan kehidupan moden lebih suka mempersoalkan mungkinkah sesuatu penyakit boleh dirawat dengan hanya menggunakan doa dan mungkinkah sakit manusia boleh sembuh dengan menggunakan air sahaja. Harus disedari air yang diminum itu pernah menjadi kegunaan oleh nabi Ayub, menghanyutkan ikan nabi Khaidir, melancarkan bahtera nabi Nuh, melepaskan nabi Yunus dari perut ikan, menemukan nabi Sulaiman dengan seorang ahli ibadah dari dasar laut, menjadi hujan, menjadi sunami, menjadi gelora, menenggelamkan Firaun bahkan pelbagai lagi.

Anggapan sebegitu rupa muncul daripada masyarakat yang enggan memahami atau tidak menerima konsep doa dan rawatan yang bersumberkan kepada ayat-ayat suci al-Quran serta al-Hadith berdasarkan bimbingan yang pernah diaplikasikan oleh Rasulullah s.a.w sendiri. Keadaan ini lebih bercelaru apabila wujud golongan yang terdidik dengan didikan agama cuba menafikan logik penggunaan doa sebagai salah satu cara untuk mengatasi masalah manusia.

Punca sebenar keengganan mereka yang tidak mempelajari agama untuk menerima doa sebagai salah satu kaedah rawatan adalah jelas, iaitu kerana mereka tidak memehami konsep doa menurut syariah Islamiah. Walaupun demikian, masyarakat sedar penyakit bukan semata-mata berpunca daripada gangguan fizikal, tetapi juga berpunca daripada gangguan mental, yang berkaitan dengan hati ataupun roh yang lebih sesuai dirawat menggunakan ayat-ayat al-Quran,al- Hadith, doa-doa dan sebagainya.

Menurut Ibnu al-Qayyim jenis-jenis rawatan merangkumi, rawatan penyakit rohani dan jasmani. Penyakit rohani melibatkan dua jenis iaitu perasaan cemas dan ragu serta nafsu yang tidak terkendali. Rawatan penyakit tersebut mustahil dapat dilakukan tanpa petunjuk Rasulullah s.a.w dan ketenangan rohani hanya dapat diperolihi dengan mengenal Allah s.w.t yang mencipta sekalian alam. Bagi penyakit jasmani, rawatan penyakit dilakukan dengan salah satu daripada tiga kaedah iaitu memelihara kesihatan, memperkuatkan ketahanan badan bagi menghadapi serangan penyakit dan merawat penyakit yang telah menimpa seseorang.

Namun demikian, sebagai umat Islam, kita tidak boleh menerima rawatan yang menggunakan kaedah-kaedah tertentu seperti tukang tilik, tukang nujum, tangkal, sihir serta ubat guna-guna.

Oleh itu, sebagai umat Islam, sewajarnya kita tidak meminggirkan penggunakan doa dalam kaedah kita merawat sesuatu penyakit disamping menerima kaedah rawatan moden. Para ulama sepakat bahawa, al-Quran boleh menyembuhkan penyakit rohani dan jasmani manusia dengan izin daripada Allah s.w.t. Antara alasan mereka kemukakan ialah al-Quran bukan sahaja kitab hidayah, bahkan juga kitab yang boleh merawat penyakit manusia dengan syarat proses rawatan itu hendaklah dilakukan dengan ikhlas, kosong hati dari syirik dan tidak melibatkan unsur-unsur yang haram.

Menurut imam Nawawi, merawat dengan bersumber kepada ayat-ayat suci al-Quran tidak sesuai bagi orang tidak tahu menahu berkaitan al-Quran seperti kaedah tatabahasa Arab, tajwid, fasahah dan sebagainya yang boleh menyebabkan kesucian al-Quran tercemar apabila seseorang perawat itu jahil berkaitan al-Quran.

Sebaliknya seseorang yang memperlengkapkan diri dengan ilmu agama yang mantap, mempunyai aqidah yang kuat, tahu sedikit sebanyak berkaitan tatabahasa Arab yang betul, dengan itu barulah al-Quran benar-benar menjadi penawar kepada penyakit rohani dan jasmani manusia.

Dalam melakukan rawatan, Rasulullah s.a.w memerintahkan umatnya mengambil rawatan apabila mereka menghadapi satu-satu penyakit dan tidak bolah membiarkan diri mereka binasa kerana sesuatu penyakit sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : “Setiap penyakit itu ada ubatnya, apabila ubat itu berjaya mengalahkan penyakit, berlakulah kesembuhan dengan izin Allah s.w.t”. Menurut ibnu al-Qayyim al-Jaeziyyah, penegasan nabi s.a.w. “Setiap penyakit ada ubatnya” merupakan daya pendorong yang kuat kepada pesakit mahupun bagi para doktor, untuk terus berusaha mencari ubat kepada sesuatu penyakit.

Selain dari itu, Rasulullah s.a.w menggalakkan seseorang yang mempunyai kepakaran dalam bidang rawatan, supaya bukan sahaja merawat diri sendiri, malahan juga merawat orang lain yang terkena panyakit. Rasulullah pernah bersabda bagi menjawab soalan yang dikemukakan oleh seorang Arab Dusun berkaitan keperluan mengambil rawatan yang bermaksud: “Ya, wahai hamba-hamba Allah s.w.t berubatlah anda sekalian, sesungguhnya Allah s.w.t tidak meletakkan penyakit kecuali turut meletakkan penawar atau ubatnya, kecuali satu jenis penyakit sahaja. Para sahabat bertanya: Apakah penyakit itu wahai Rasulullah s.a.w? Jawab baginda: Penyakit tua.

Jelas bahawa, nyawa merupakan suatu yang penting kepada manusia, kerana itu, jika terdedah kepada bahaya penyakit, rawatan yang sewajarnya perlu dilakukan segera sama ada menggunakan kaedah rawatan moden yang canggih dibantu oleh doktor-doktor yang pakar dalam bidang masing-masing serta kaedah terapi al-Quran, al-Hadith dan doa. InsyaAllah, kesembuhan itu hanya tertentu dibawah kekuasan Allah semata-mata. Manusia ditugaskan berusaha dan beriktiar sebelum bertawakal. Dan takabbur itu akan membinasakan.

Monday, August 2, 2010

Tasbeh

Tasbeh

Syukur Alhamdulillah, di penghujung bulan Syaaban ini, saya masih diberi kesempatan oleh Allah swt untuk menulis beberapa perihal berkaitan keagamaan yang mungkin memberi manfaat kepada sesiapa yang ingin mengambil manfaat darinya. Kali ini saya ingin berkongsi berkaitan tasbeh. Tasbih agak sinonim dengan amalan zikir, wirid, tahlil dan sebagainya. Tambahan beberapa ketika dahulu saya, diusik oleh seorang rakan jemaah perihal penggunaan tasbeh. Katanya “anta menggunakan tasbeh ni, anta dah terima ijazahnya ke?...”. Mingkin dikesempatan yang ada ini tidak mampu untuk membahaskan perihal tasbeh tersebut secara keseluruhan, namun, apa yang diharapkan pada ruang ini dapat menambah pengetahuan pembaca berkaitan tasbeh. Insyaallah.

Alat kiraan tasbeh berantai asalnya ialah suatu alat berzikir yang dicipta dan digunakan oleh penganut-penganut agama Nasrani yang digelar ‘rosary’. Mangukut kajian lain alat tasbeh juga mempunyai asal usul daripada agama lain, contohnya agama Hindu, ianya di gunakan oleh kumpulan Brahman, India yang disebut dalam bahasa Sanskrit sebagai ‘Jibmala’. Agama Buddha juga ada megunakan tasbeh berantai ini, dan ianya di sebut sbg ‘Wisnuisme’. Alat-alat sebegini telah wujud sebelum Islam setelah kedatangan Islam, agama yang murni ini mengajar umatnya berzikir dengan cara kiraan jari sendiri. ( Sheikh al-Hamih al-Husaini: Pembahasan Tuntas Perihal Khilafiyah )

Demikian, asal usul kiraan berantai ‘tasbeh’ yang tanpa disedari, digunakan oleh ramai umat Islam kini. al-Quran dan hadith juga melarang umat Islam daripada meniru adat istiadat dan perbuatan orang bukan Islam. Apatah lagi cara peribadatan mereka. Namun, Rasulullah s.a.w tidak menghalang umatnya mengunakan sesuatu selain jari-jari tangan mereka sebagai cara mengira zikir ‘sunnh taqririyah’, iaitu persetujuan Rasulullah s.a.w dengan cara baginda tidak menghalang sesuatu yang dilakukan. Namun, harus dingat bahawa ‘sunnah taqririyah’ berkedudukan selepas ‘sunnah kauliyah’ dan kemudiannya ‘sunnah fi’iliyyah’.

Oleh demikian, adalah tersabit berdasarkan hadith-hadith Rasulullah s.a.w bahawa baginda berzikir, membilang dengan jari-jarinya. Daripada Abdillah bin Amr r.a berkata “Aku melihat Rasulullah s.a.w menghitung bacaan tasbeh dengan tangan kanannya.” Hadith riwayat Tarmizi. Selain itu, Abdillah bin Amr r.a juga telah berkata: Aku melihat Rasulullah s.a.w menghitung-hitungkan jarinya seraya bersabda “Jika salah seorang daripada kamu hendak tidur lalu dia bertasbeh 33 kali (Subhanallah), bertahmid 33 kali (Alhamdulillah) dan bertakbir 34 kali (Allahu Akbar); maka hal ini akan terhitung sebagai 100 di dalam lisan dan akan terhitung sebagai 1000 di dalam timbangan. Hadith riwayat an-Nasai.

Yasirah r.a berkata, Rasulullah s.a.w pernah bersabda kepada kami: “Bacalah tahlil, tasbeh dan taqdis tetapi jangan lupa, yang akibatnya kamu melupakan rahmat (Allah). Oleh kerana itu, hitunglah dengan jari-jari, kerana jari-jari itu kelak akan ditanya dan akan berbicara”. Hadith riwayat Imam Ahmad.

Selain daripada itu, dibolehkan juga menghitung zikir dengan sesuatu alat lain. Di zaman Rasulullah s.a.w baginda membolehkan pengunaan batu-batu kecil atau biji-bijian sebagai cara mengira zikir. Sebagaimana hadith berikut : Saad bin Abi Waqqash r.a menceritakan , sesungguhnya dia pernah masuk ke rumah seorang wanita bersama Rasulullah s.a.w sedang di tangan wanita itu ada biji-bijian atau batu kerikil yang ia pakai untuk membaca tasbeh.
Lalu Rasulullah s.a.w bersabda, “Mahukah kamu aku beritahu sesuatu yang lebih mudah bagi kamu daripada ini dan justeru lebih utama? Iaitu bacalah Subhanllah …” Hadith Riwayat imam Tirmizi.

Shafiyyah berkata bahawa Rasulullah s.a.w pernah masuk ke rumahku sedang di tangan aku ada empat ribu biji-bijian yang aku pakai untuk bertasbeh, lalu dia bertnya “bukankah telah aku ajarkan kepada kamu bertasbeh dengan sesuatu yang lebih banyak dari itu?” Shafiyyah berkata: “ajarkanlah aku!” Rasulullah s.a.w bersabda : Bacalah: “Subhaana loh hi a’dada kholkih” yang bermaksud: maha suci Allah sebanyak makhluknya “ Hadith riwayat Tarmizi.
Daripada hadith tersebut jelas bahawa Rasulullah s.a.w tidak menghalang umatnya mengunakan sesuatu selain jari-jari tangan mereka sebagai cara mengira zikir ‘sunnh taqririyah’, iaitu persetujuan Rasulullah s.a.w dengan cara baginda tidak menghalang sesuatu yang dilakukan. Namun, harus dingat bahawa ‘sunnah taqririyah’ berkedudukan selepas ‘sunnah kauliyah’ dan kemudiannya ‘sunnah fi’iliyyah’.

Diantara pilihan berzikir dengan jari-jari, atau sesuatu selain daripadanya, maka hendaklah diutamakan pengunaan jari-jari tangan, kerana terdapat anjuran untuk mengunakannya. Selain itu, jari seseorang itu akan menjadi saksi bagi dirinya di akhirat. Lebih utama daripada itu, berzikir dengan jari adalah dicontohi sendiri oleh Rasulullah s.a.w dan baginda adalah sebaik-baik contoh untuk tauladan.

Akan tetapi, tidaklah digalakkan mengunakan alat kiraan yang berupa rantai atau susunan manik-manik dalam sekalung tali. Ianya lebih di kenali sebagai ‘tasbeh’ pengunaan tali rantai tasbeh atau lain-lain bentuk alat kiraan berantai sebenarnya adalah peniruan terhadap cara berzikir agama Nasrani. Agama Islam menegah kita daripada meniru adat orang belum Islam. ( fundamentals of tawheed, ms 160, hasil tulisan Rr.Abu Ameenah Bilal Philips )

Akhir kata kita elakkan dripada meniru apa-apa pun amalan yang condong kepada amalan agama lain. Menghitung bacaan tasbeh dengan jari tangan adalah cara Rasulullah saw dan baginda adalah sebaik-baik contoh teladan. Namun, saya tiada jawapan bagi persoalan penggunaan tasbeh perlu kepada pengijazahan daripada guru. Kerana nabi pun tidak menggunakan tasbeh, jadi yang menjadi persoalan lain pula guru yang mengijazahkan tasbeh itu, terima ijazah daripada siapa…?.